فعالیت‌ها

در مجموع، عناوین آثار و فعالیت‌های این بنیاد به ۴ دسته تقسیم می‌گردند:

کتاب‌ها؛ کانال‌ها؛ سایت‌ها؛ و کتابخانه

موضوعات و عناوین کتاب‌های تألیفی و تحقیقی عبارتند از:
۱. ادبیات(اشعار امام حسین -علیه‌السلام؛ فرهنگ واژگان بیگانه در زبان عربی؛ فرهنگ واژگان بی نقطه)
۲. اصول(سیر تاریخی اصول فقه)
۳. دعا(احراز و تعویذات)
۴. دین شناسی
الف – اسلام شناسی(رسالة في تحقیق الفرق بین الشك في التکلیف و الشك في المکلف به؛ مبانی مشروعیت استخاره؛ مجازات زندان در شریعت اسلام؛ معارف اسلامی-۲ جلد؛ النجاسات علی المذاهب الخمسة؛ نماز شب)
ب – مسیحیت شناسی(مسیحیت شناسی)
۵. رجال(جامع رواة النساء)
۶. علوم غریبه(أسماء الله الحسنی؛ إسم الله الأعظم؛ جفر جامع؛ سِفر جفر؛ شرف شمس؛ علم اوفاق؛ علم کیمیا؛ مربع صد در صد؛ مفتاح الإستخراج)
۷. کتاب شناسی(فهرستگان نسخه‌های خطی علوم غریبه- ۴جلد)
۸. گوناگون(دست نوشته‌های پریشان-۳ جلد؛ مجموعه‌ی مقالات)

کانال‌ها

عناوین کانال‌ها عبارت‌اند از:

علم جفر، سیری در علوم غریبه، و کشکول (در دست راه‌ اندازی)

سایت‌ها

عناوین سایت‌ها عبارت‌اند از:
نُسخ خطی شوکران (در دست راه‌ اندازی)

کتابخانه

کتابخانه‌ی تخصّصی علوم غریبه


اینک جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان، به شرحی کوتاه برخی از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

نسخ خطی شوکران (در دست راه اندازی)
سایت نسخ خطی شوکران به منظور ارائه‌ی نسخ خطی علوم غریبه بنیان نهاده شده و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است. نسخ گرد آمده توسط این بنیاد، از کشور‌های مختلف تهیه شده و پس از اعتبار سنجی توسط متخصصان، با قیمتی مناسب و اندک در معرض فروش قرار گرفته است. شمار این نسخ به ۱۰۰۰ می‌رسد و تا به حال بخشی از آن در سایت قرار گرفته است و به مرور، نسخ دیگر نیز افزوده خواهد شد. در این بین، نسخ کمیاب و نایابی نیز ارائه شده که به همراه آن، متن تایپ شده‌ی نسخه به علاوه‌ی تصحیح و توضیح اساتید و کارشناسان ما نیز به آن پیوست شده است، که حاصل تلاش شبانه روزی آن‌ها، با دقتی بی نهایت است و این امر، مطالعه و تحقیق را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان بسیار سهل می‌نماید

کانال کشکول
تردیدی نیست که امروزه احساس پوچی و بی‌هویتی و گرفتاری‌های روحی و روانی بشر، با وجود همه‌ی امکانات و ابزارهای رفاهی و پیشرفت‌های بزرگ صنعتی و مادی، نسبت به پیشینیان، اگر نگوییم بیشتر، کمتر نشده است؛ بدون شک نباید علت آن را در جای دیگری جز دوری، بی‌توجهی یا کم توجهی به روی دوم سکه‌ی حیات، جستجو نمود که عبارت است از اخلاق و معنویت.
خداوند سبحان در قرآن کریم -آیات ۲ و ۳ از سوره‌ی طلاق- می‌فرماید:
«… وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ…»
-… و کسی که از خدا پروا کند برایش راه بیرون شدنی قرار می‌دهد و از جایی که حساب نمی‌کند به او روزی می‌رساند… .
در میان این تلاطم و بلبشوی جان‌فرسای زندگی، که هر کس سر در گریبان گرفتاری‌ها و مشکلات روزمره‌ی خود دارد و حتی کمتر فرصتی جهت سرکشی و اهتمام به امور دیگران می‌یابد، جای خالی این ناآرامی را نمی‌توان پر کرد جز با نوشیدن جرعه‌ای آرام بخش از اخلاق و معنویت؛ و سیراب کردن روح سرگردان و تشنه با آن.
این شد که یک تکلیف بزرگ را، به قدر وسع و توان، بر دوش خود احساس کردیم؛ از این روی ما، گروهی از پژوهش‌گران حوزوی و دانشگاهی، به همت و حمایت ستودنی بنیاد نورستان، تصمیم گرفتیم تا این کانال را، با علم به کمی بضاعت و مشغله‌های فراوان، با بیش از یک سال کار شبانه روزی مداوم و طاقت فرسا، در ۹ گروه تخصّصی (تقویم، دستورالعمل، حدیث، حدیث قدسی، خاطرات، آیات، خواصّ آیات، شعر، قصار) زیر نظر استاد دکتر علی ناطقی رستمی، به نیّت پر کردن خلأ یاد شده و یاری رساندن به حاجتمندان و تشنه کامان معرفت الهی، به سامان رسانیم؛ و از خدای خویش امید واثق داشته باشیم که این توفیق، رفیق همیشگی این رسالت دشوار بوده و قادر باشیم با استمداد از او گامی هرچند کوچک، در رفع این امر خطیر، برای عزیزان هم وطن و مسلمانان سراسر گیتی برداشته باشیم؛ تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید.
بنا بر این، موضوعاتی که جهت ارائه در نظر گرفته شده گزیده‌ای است از سخنان گهربار حضرات معصومین -علیهم‌السلام- صدها جلد کتاب، تحقیق، تعلیم، تجربه، ریاضت و دستورالعمل‌های مجرّب نام آوران و بزرگان عالم بشریت؛ که حتی شاید نتوان به برخی از آن‌ها پس از سال‌ها تحقیق و تفحّص دست یافت.

گوارا باد بر آنان که بتوانند از خرمن سرشار از لطایف روحانی و گوهرهای نورانی و اسرار ربّانی این کشکول عرفانی و معنوی، سیراب و متنعّم گردند.

بماند سالها این نظم و ترتیب      ز ما هر ذرّه خاک افتاده جایی
غرض نقشی است کز ما باز ماند      که هستی را نمی‌بینم بقایی
مگر صاحب دلی روزی به رحمت      کند در کار درویشان دعایی

کانال علم جفر
علم جفر شاخه‌ای از علوم رازمند پیامبران و جانشینان آنان -علیهم‌السلام- است که به استناد پاره‌ای از روایات، رسول خدا -صلی‌الله‌علیه‌وآله- آن را بر زبان جاری ساخته و جانشین او، علی -علیه‌السلام- آن را نگاشته است و آن دست نوشته در میان امامان -علیهم‌السلام- دست به دست گشته تا به دست امام این زمان -علیه‌السلام- رسیده است و در مواردی امامان -علیهم‌السلام- داشتن این علم را دلیلی بر امامت خویش بر شمرده‌اند؛ و در پاره‌ای دیگر از روایات تصریح شده که این علم مختصّ به پیامبران و جانشینان آنان است؛ و فقط آنان‌اند که وارث حقیقی این علم‌اند.
نیز روایات بر این نکته تأکید دارند که تمام معارف کتب آسمانی و وقایع عالم تا روز قیامت در این علم شریف نهاده شده است؛ و از آنجا که به دلایل فراوان روایی و به استناد آیت «… وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ء …» (النحل، ۸۹)، قرآن کریم دربردارنده‌ی همه‌ی حقایق جهان هستی است گو این که می‌توان مدعی شد که علم جفر، علم تأویل قرآن کریم است؛ همان گونه که برخی از عارفان -همانند مولی عبدالرزّاق بن اسحاق کاشانی (… – ۷۳۶ ق.)- بدان تصریح کرده‌اند.
و آگاهی از کتب آسمانی و وقایع جهان هستی اختصاص به خداوند سبحان و پیامبران -علیهم‌السلام- دارد چنانکه تأویل همه‌ی کتب آسمانی و قرآن، آخرین کتاب آسمانی، نیز اختصاص به خداوند سبحان، پیامبر خاتم و جانشینان وی –علیهم‌السلام- دارد که استوار در دانش‌اند. «… وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم…» (آل‏عمران،۷)
از آنچه گذشت می‌توان این گونه نتیجه گرفت که حقیقت علم جفر همان لوح قضا است و لوح قضا هم همان عقل کلّ است و عقل کلّ هم احتمالاً همان عقل نخستین است؛ و ملخص کلام این خواهد شد که علم جفر یعنی علم تأویل همه‌ی حقایق جهان هستی.
از این روی باید باورمندانه چنین گفت که از آنچه امروزه به نام علم جفر یاد می‌شود از دو صورت بیرون نیست، یا این که علم جفر موجود، آن علم جفر یادشده نیست، یا این که اگر همان علم جفر باشد علمی ناتمام است. چنانکه به این موضوع نیز عارف نامی و عالم به علوم غریبه، علی بن محمد تُرکه‌ی اصفهانی (… – ۸۳۵/۸۳۶ ق.) در شرح بر کتاب فصوص الحکم تصریح نموده‌ است.
این کانال در پی تبیین و واکاوی زوایای ناشناخته‌ی این علم و پاسخی به پرسش‌های پیرامون آن است.